Digitaal in de praktijk

Digitale consultatie

Met digitale consultatie stelt de huisarts laagdrempelig en eenvoudig een consultatievraag aan een collega zorgverlener over een patiënt. Dit gebeurt via een module in de beveiligde omgeving van het programma VIPLive. Moet een vraag binnen enkele uren worden beantwoord? Maak bij spoedvragen niet gebruik van digitale consultatie, maar neem dan telefonisch contact op.

  • Meerwaarde
    • Verbetert op een laagdrempelige manier de zorgkwaliteit in de huisartsenpraktijk. 
    • Kan een verwijzing van de patiënt voorkomen, wat tijd scheelt en kosten bespaart. 
    • Gaat niet ten koste van het eigen risico van de patiënt. 
    • Vergoeding per digitaal consult voor huisarts en medisch specialist (in geval van een nieuwe vraag over de behandeling van de patiënt én als er op dat moment geen openstaande DBC is van het desbetreffende specialisme). 
    • Advies van de medisch specialist wordt vastgelegd in het dossier van de patiënt. 
  • Starten

    Maak je nog geen gebruik van digitale consultatie? Dit kun je eenvoudig aanvragen via het portaal Zorgverleners Groningen: 

    • Ga naar het portaal en log in bij je organisatie. 
    • Klik in het menu op de knop <Deelname (zorg)programma> 
    • Vul in met welk programma je wilt starten.  
    • Je praktijkconsulent neemt vervolgens contact met je op. 
  • Handleiding

    Bekijk via deze handleiding hoe je een digitale consultatie vanuit de huisartsenpraktijk opstart. Benieuwd hoe een consultvraag door een kaderhuisarts of medisch specialist wordt ontvangen en afgehandeld? Bekijk dan deze handleiding.   

  • Declareren
    • Na de consultvraag beantwoordt de ontvanger deze vraag en sluit vervolgens de digitale consultatie af in VIPLive. De ontvanger kan bij het afsluiten kiezen uit twee opties: afsluiten met een declaratie of administratief afsluiten. De medisch specialist sluit het consult af met een declaratie in geval de consultatievraag een nieuwe vraag betreft over de behandeling van de patiënt én er op dat moment geen openstaande DBC is van het desbetreffende specialisme. In alle andere gevallen wordt de digitale consultatie administratief gesloten en vindt er geen declaratie plaats. 
    • Indien de medisch specialist kiest voor het afsluiten met declaratie, hoeft de huisarts in VIPLive niets te doen om de declaratie in gang te zetten.  
    • GHC b.v. (werkorganisatie van DokNoord) declareert bij de start van elk kwartaal de afgesloten consultaties van het voorgaande kwartaal bij de zorgverzekeraar. Nadat de zorgverzekeraar de declaraties heeft goedgekeurd, betaalt GHC b.v. de vergoeding aan de huisarts en de medisch specialist uit.  
    • Inzicht in declaraties: log in op VIPLive en ga naar Declareren > Zorggroep-declaraties > Bundeloverzicht.

“Digitaal consulteren is ontzettend makkelijk, gebruiksvriendelijk en handig. Scheelt weer een telefoontje voor beide partijen.”

- Emily Rozing, huisarts Gezondheidscentrum Ter Borch 

Hoe stel je een digitale consultatievraag aan de afdeling Klinische Genetica?

Let op: om een consultatievraag over een van de drie subspecialismen goed te kunnen beantwoorden hebben de specialisten van het UMCG extra familiegegevens nodig. Vraag voorafgaand aan het insturen van de digitale consultatievraag of de patiënt het betreffende formulier invult en stuur dit ingevulde formulier als bijlage mee in de digitale consultatiemodule in VIPLive. Voor een algemene consultatievraag is het meesturen van een familieformulier niet nodig. 

Verder stel je je vraag zoals je gewend bent bij digitale consultatie in VIPLive.  

Devider icon
Devider icon